kino

Krótkometrażowe Filmy Fabularne Nominowane do Oscara 2024

Pięć krótkometrażowych filmów, które poruszają różnorodne tematy. W „Później” poznamy historię Dayo (David Oyelovo), który po brutalnym incydencie w centrum Londynu próbuje odzyskać spokój ducha. W „Niezłomnym” doświadczymy dramatu ostatnich 48 godzin życia 14-letniego chłopca, który desperacko pragnie wolności. „Kawaler fortuny” to przypowieść o Karlu, który odkrywa, ile w stanie jest znieść jeden człowiek, a „Czerwony, biały, niebieski” opowie historię młodej dziewczyny Rachel (Brittany Snow), która stawia wszystko na jedną kartę, by przełamać trudności losu. Na koniec zanurzymy się w pastelowym świecie Wesa Andersona i jego „Zdumiewającej historii Henry’ego Sugara”, w której milioner (Benedict Cumberbatch) poznaje niezwykłe umiejętności. To niezapomniana podróż przez różne światy, pełna niespodzianek i głębokich emocji.

Później (The After) / reż. Misan Harriman / Wielka Brytania / 2023 / 18’
Niezłomny (Invincible) / reż. Vincent René-Lortie / Kanada / 2022 / 30’
Kawaler szczęścia (Knight of Fortune) / reż. Lasse Lyskjær Noer / Dania / 2022 / 25’
Czerwony, biały, niebieski (Red, White and Blue) / reż. Nazrin Choudhury / USA / 2023 / 23’
Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar) / reż. Wes Anderson / USA / 2023 / 37’

Łączny czas: ok. 135 minut.

Później (The After) / reż. Misan Harriman / Wielka Brytania / 2023 / 18’

Mocna i poruszająca historia Dayo (David Oyelowo; „Interstellar”, „Selma”), londyńczyka próbującego odzyskać siebie i na nowo odnaleźć się w społeczeństwie po tym, jak był świadkiem brutalnego incydentu w centrum miasta.

Niezłomny (Invincible) / reż. Vincent René-Lortie / Kanada / 2022 / 30’

Inspirowany prawdziwymi zdarzeniami, film opowiada o ostatnich 48 godzinach życia Marca-Antoine’a Berniera, 14-letniego chłopca desperacko pragnącego odzyskać wolność.

Kawaler fortuny (Knight of Fortune) / reż. Lasse Lyskjær Noer / Dania / 2022 / 25’

Strata bliskiej osoby, smutek, ryzyko żółtaczki i trumna – splot nieszczęśliwych okoliczności, które sprawiają, że Karl zaczyna mieć dość wszystkiego.

Czerwony, biały, niebieski (Red, White and Blue) / reż. Nazrin Choudhury / USA / 2023 / 23’

Rachel (Brittany Snow; „Pitch Perfect”, „X”) jest samotną matką i żyje od wypłaty do wypłaty. Niespodziewana ciąża komplikuje jej i tak już wystarczająco trudną sytuację, więc dziewczyna postanawia przekroczyć granice stanu, aby dokonać aborcji. Los rzuca jej pod nogi kolejne kłody i kiedy Rachel zastanawia się nad ciągiem zdarzeń, które doprowadziły ją do tej podróży, odkrywa druzgocącą prawdę, która zmieni jej życie na zawsze.

Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar) / reż. Wes Anderson / USA / 2023 / 37’

Kolejna perełka filmowa od Wesa Andersona. Tym razem reżyser bierze na warsztat opowiadanie Roalda Dahla o bogatym mężczyźnie imieniem Henry Sugar, który odkrywa istnienie guru potrafiącego widzieć z zamkniętymi oczami. Milioner postanawia opanować tę umiejętność i wykorzystać ją w grach hazardowych. Na ekranie, jak zwykle u Andersona, plejada gwiazd: Benedict Cumberbatch (w tytułowej roli), Ralph Fiennes, Ben Kingsley czy Dev Patel.

Nie ma takich wydarzeń

Film dokumentalny, które jest przede wszystkim ostatnim bardzo osobistym, szczerym wywiadem z bohaterem. Film dopełnia ponad 30 wypowiedzi jego najbliższych przyjaciół, między innymi : Janusza Gajosa, Janusza Głowackiego , Jerzego Derfla, Janusza Senta, Włodzimierza Korcza, Ewy Bem, Janusza Stokłosy, Ireny Santor, Michała Bajora, Magdy Zawadzkiej, Krystyny Jandy, Rodziny i tych, którzy z nim tworzyli i dla których tworzył: wybitni kompozytorzy, aktorzy, piosenkarze. Te niezwykle uczciwe, bez cenzury, opowieści o Wojtku zbudowały portret niezwykłego artysty, ale też człowieka z wyraźnym pęknięciem, zmagającego się z ludzkimi słabościami.

komediodramat | reż. Paola Cortellesi | Włochy, 2023

czas trwania: 118 min.

„Jutro będzie nasze” to debiut komiczki i aktorki Paoli Cortellesi, która, podążając śladem Phoebe Waller-Bridge („Fleabag”), zagrała w nim także główną rolę. Z Delią może utożsamić się każda z nas, bo i my dokonujemy na co dzień rzeczy niemożliwych – ogarniamy dom i pracę, dzieci i starszych członków rodziny, łagodzimy złe humory męża albo emocje nastoletniej córki. Delia urabia sobie ręce po łokcie, a w zamian dostaje tylko kolejne razy, pretensje i fochy. Jest również przekonana, że szykującą się do zamążpójścia córkę czeka podobny los. Jednak pewnego dnia przychodzi do niej list, który prowokuje ją do buntu i skłania do zaskakująco śmiałych czynów, których nikt się nie spodziewa po gospodyni domowej. „Jutro będzie nasze” emanuje duchem zmiany, wiarą w siłę kobiet i kobiecą solidarność. Jest też odą na cześć pięknych, acz burzliwych relacji matek z córkami.

Ten włoski przebój rozgrywa się w podnoszącym się z kryzysu powojennym Rzymie i nawiązuje do dzieł neorealizmu, w szlachetną tradycję wkłada jednak współczesne treści. Bo „Jutro będzie nasze” mówi o zbiorowym przebudzeniu, o kobietach, które jako pierwsze odważyły się przeciwstawić dziedzictwu przemocy. Przeplatający śmiech i łzy, wprost dotykający bolesnych doświadczeń, a przy tym lekki jak rzymskie wakacje film Cortellesi dowodzi, że przyszłość leży – dosłownie – w naszych rękach. Czy od czasów naszych babek coś dla siebie wywalczyłyśmy? Tak, i lepiej mocno tego pilnujmy, mówi reżyserka.

Nowy film w reżyserii Jana Holoubka („25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy”), w gwiazdorskiej, międzynarodowej obsadzie. „Doppelgänger. Sobowtór” to kolejna produkcja TVN Grupa Discovery.

Film przenosi widzów w czas przełomu lat 70-tych i 80-tych, a jego akcja rozgrywa się po dwóch stronach żelaznej kurtyny równocześnie. Hans Steiner (Jakub Gierszał) żyje w tętniącym życiem Strasburgu, korzystając z możliwości, jakie daje Zachód. Wtapia się w lokalną społeczność, jednocześnie prowadząc działalność szpiegowską. Jan Bitner (Tomasz Schuchardt) mieszka z rodziną w Gdańsku, pracuje w stoczni. Pozornie nic nie łączy obu mężczyzn, jednak przeszłość skrywa tajemnicę, która postawi ich przed koniecznością zmierzenia się z własnymi słabościami i namiętnościami. Obaj staną przed pytaniem dotyczącym swojej tożsamości.

dramat psychologiczny, wojenny | reż. Andrzej Żuławski | Polska, 1971

czas trwania: 103 min.

Michał (L. Teleszyński), młody mężczyzna, utraciwszy żonę i syna, zabitych na jego oczach, postanawia włączyć się w konspirację w okupowanym Lwowie. W czasie ucieczki przed Niemcami trafia przypadkowo do mieszkania kobiety. Helena (M. Braunek) łudząco przypomina jego żonę

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors