[PL]
Nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej (British Academy Film Awards) za najlepszy fabularny film krótkometrażowy przyznawane są od 1980 roku i od tamtej pory, każdego sezonu oglądamy znakomitą selekcję filmów, które jak w kalejdoskopie prezentują różne tematy bliskie ludziom. Krótka forma filmowa pozwala twórcom i twórczyniom na trafne stawianie hipotez, społeczne zaangażowanie i daje też przestrzeń do wyrażenia własnej wrażliwości. Dzięki partnerstwie British Council prezentujemy w programie British Film Festival pięć tytułów, które walczyły o Złotą Maskę w tej kategorii w roku 2024. Zwycięski JELLYFISH AND LOBSTER (reż. Yasmin Afifi) daje publiczności nadzieję, ukazując niezwykłą relację dwójki seniorów – pensjonariuszy domu opieki. FESTIVAL OF SLAPS (reż. Abdou Cissé) to intensywna opowieść, która dekonstruuje stereotypowy model panafrykańskiego rodzicielstwa w brytyjskiej współczesnej rzeczywistości. Piękny wizualnie film GORKA (reż. Joe Weiland), poprzez przyjazd francuskiego studenta na wymianę do Anglii, ukazuje intymną rodzinną historię o żałobie i procesie zabliźniania się starych ran. Obserwując oczami młodego Sama, spędzimy też letni dzień w angielskim ogrodzie w SUCH A LOVELY DAY (reż. Simon Woods), gdzie pozornie beztroskie rodzinne spotkanie nie pozostanie bez niespodzianek. Ostatni film z zestawu, YELLOW (reż. Elham Ehsas) zabierze nas do kontrolowanego przez talibów Afganistanu, gdzie razem z bohaterką udamy się do sklepu z hidżabami, aby kupić ubranie, które stosownie do obowiązujących reguł, zakryje jej ciało.
[ENG]
The British Academy Film Awards for the best short feature film have been held since 1980, and every season since then, we have seen an outstanding selection of films that present, as if in a kaleidoscope, various reflect themes close to the heart. The short film format offers filmmakers a unique platform to pose thought-provoking questions, engage with social issues, and express a deeply personal vision.
Thanks to a partnership with the British Council, we present five titles in the British Film Festival programme that competed for the Golden Mask in this category in 2024. The winning JELLYFISH AND LOBSTER (dir. Yasmin Afifi) gives audiences hope by portraying the extraordinary relationship between two senior citizens – residents of a care home. FESTIVAL OF SLAPS (dir. Abdou Cissé) is an intense tale that deconstructs the stereotypical model of pan-African parenting in British contemporary reality.
The visually stunning film GORKA (dir. Joe Weiland), through the arrival of a French exchange student in England, reveals an intimate family story about grief and the process of healing old wounds. Watching through the eyes of young Sam, we will also spend a summer day in an English garden in SUCH A LOVELY DAY (dir. Simon Woods), where a seemingly carefree family reunion will not be without surprises. The final film in the set, YELLOW (dir. Elham Ehsas) takes us to Taliban-controlled Afghanistan, where we follow the protagonist on a tense trip to a hijab shop, as she searches for attire that fully conceals her body according to strict local laws.
Seans bezpłatny- wejściówki dostępne w kasie Kina Muza
Grupa nastoletnich ministrantów, sfrustrowana obojętną postawą dorosłych i instytucji Kościoła wobec niesprawiedliwości społecznej, postanawia wdrożyć własny, nietypowy plan odnowy moralnej. Uzbrojeni w młodzieńczy bunt i własną interpretację Pisma Świętego zakładają podsłuch… w konfesjonale, aby lepiej poznać swoich sąsiadów. Zamaskowani niczym Zorro i z ambicjami na miarę Robin Hooda, stają się sędziami w swoim osiedlowym świecie, pomagając potrzebującym i wymierzając kary za grzechy. Jednak ich misja zamienia się w niebezpieczną grę, a chłopcy, stosując własny, idealistyczny kodeks honorowy, zaczynają balansować na cienkiej granicy między dobrem a złem. Prawdziwe życie blokowiska miesza się z misją wprost z komiksów o superbohaterach, ale zamiast peleryn, bohaterowie noszą komże.
Film balansuje między dramatem a czarnym humorem, a jego styl przypomina bardziej rapowy manifest niż szkolną katechezę. „Ministranci” to kino, które nie boi się zadawać trudnych pytań o religię, wspólnotę, winę i odkupienie — ale robi to bez kaznodziejstwa, a z luzem, emocją i mocą autentycznego przekazu.
Gatunek: komediodramat
„Ścieżki życia” to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami poruszająca i pełna nadziei opowieść o dojrzałej miłości, która okazuje się silniejsza niż życiowe kryzysy. Film, który zdobył serca widzów w całej Europie, zachwyca szczerością oraz prostotą, z jaką mówi o sprawach najważniejszych. To historia, która podnosi na duchu i przypomina, że nawet po największej burzy można odnaleźć spokój – jeśli idzie się razem.
Raynor (Gillian Anderson) i Moth (Jason Isaacs), małżeństwo z wieloletnim stażem, w jednej chwili tracą niemal wszystko – dom, bezpieczeństwo, dotychczasowe życie. Zamiast się poddać, robią coś, co dla wielu byłoby szaleństwem: wyruszają w pieszą wędrówkę – ponad tysiąc kilometrów wzdłuż dzikiego, angielskiego wybrzeża. Z pustym kontem bankowym, namiotem i garścią najpotrzebniejszych rzeczy idą przed siebie, krok za krokiem, szukając ukojenia w wietrze, ciszy i otaczającej ich przyrodzie. Wkrótce odkryją, że mimo przeszkód, które los rzucił im pod nogi, wciąż mają najważniejsze – siebie nawzajem. Ta niezwykła podróż stanie się dla nich drogą ku wolności, miłości i nowemu początkowi.
LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM: 50. rocznica premiery
Powrót nagrodzonego 5 Oscarami® arcydzieła Miloša Formana z okazji 50. rocznicy premiery
Nowa odrestaurowana wersja 4K.
reż. Miloš Forman, USA 1975, 133 min
Są buntownicy. I jest McMurphy.
Rok 1963, Oregon. Do szpitala psychiatrycznego trafia Randle McMurphy (Jack Nicholson): cwaniak, nonkonformista i charyzmatyczny mąciwoda, który udaje chorobę psychiczną, by uniknąć więzienia. Wkrótce okazuje się, że instytucja pod nadzorem lodowatej siostry Ratched (Louise Fletcher) może być jeszcze bardziej opresyjna. Wraz z grupą przestraszonych pacjentów, McMurphy dokonuje w szpitalu cichej rewolucji.
Adaptacja słynnej powieści Kena Keseya to gorący krzyk sprzeciwu, porywające studium charakterów oraz genialna historia buntu, który jest nam potrzebny jak powietrze. Zdobywca 5 Oscarów – za najlepszy film, reżyserię, scenariusz i dla dwojga odtwórców głównych ról – „Lot nad kukułczym gniazdem” to jedno z arcydzieł amerykańskiego lat 70.: dekady, w której społeczny gniew rozpalał twórczą wyobraźnię najlepszych amerykańskich reżyserów. Dzięki oszałamiającemu sukcesowi „Lotu…” Miloš Forman, przybysz z Europy Wschodniej, trafił na hollywoodzki szczyt. Pozostał na nim do końca swojej kariery.
Zobaczcie Jacka Nicholsona w jego najlepszej roli i odwiedźcie pacjentów, którzy rzucają wyzwanie bezwzględnemu systemowi.
“Amelia”. Opowieść o potędze spraw nieistotnych
Ciężko jest czegoś szukać, gdy nie wie się, co to jest...
Amelia mieszka wprawdzie w Paryżu, ale żyje w swoim własnym świecie. Pracuje w kawiarni, wynajmuje mieszkanie. Życie wydaje się być dla niej nudne, ale generalnie jej pasuje. Z wyjątkiem tego, że jest samotna.
Pewnego dnia Amelia odkrywa w swoim mieszkaniu stare pudełko ze skarbami z dzieciństwa i potajemnie zwraca je właścicielowi w średnim wieku. Zmienia to jego życie - i także jej życie. Od teraz wszystko się zmienia.
“Amelia” Jean Pierre Jeuneta (“Delicatessen”, “Miasto zaginionych dzieci”) była wielkim przebojem polskich kin na początku obecnego stulecia. Znany z oryginalnego stylu francuski twórca wykorzystał osobliwy charakter swojego filmowego pisma, by przedstawić wyjątkową historię młodej paryżanki szukającej miłości. Dzięki tej zabawnej i wzruszającej opowieści do gwiazd pierwszej wielkości francuskiego kina awansowała 24-letnia wówczas Audrey Tautou, której partneruje Mathieu Kassovitz.
“Amelia” zdobyła 4 francuskie Cezary, 2 nagrody BAFTA, nagrody publiczności (m.in. Europejskiej Akademii Filmowej, MFF Toronto,) oraz wiele wiele innych wyróżnień. Przede wszystkim zdobyła serca publiczności na całym świecie.