kino

Klub filmowy „Si, Señor!” – Maiden

dokumentalny | reż. Alex Holmes | Wielka Brytania 2018

czas trwania: 97 min.

Ta historia sprawi, że nabierzecie wiatru w żagle! Dziewczyny z „Maiden” mają wyjątkowy dar przekonywania, że w życiu da się pokonać wszelkie uprzedzenia i przesunąć każde granice. Trzymający w napięciu jak dreszczowiec, ten znakomity dokument jest opowieścią o kobietach, które chciały całego życia. O ich determinacji, sile i marzeniach, których nie zatrzymała potężna fala niechęci.

W 1989 roku grupa upartych, odważnych, niezależnych dziewczyn stworzyła pierwszą w historii kobiecą załogę startującą w super prestiżowych i ekstremalnie niebezpiecznych regatach Whitbread Round the World Race. Zgromadziła je na jachcie „Maiden” Tracy Edwards: buntowniczka i uciekinierka z domu. „Dziewczyny na morzu to same problemy”. „Dziewczyny na statkach nadają się wyłącznie do kuchni” – słyszała od początku swojej wielkiej przygody z żeglowaniem. Walczyła więc nie tylko z groźnym żywiołem, ale także z lekceważeniem i pogardą. „Gdybym uwierzyła w to, co o mnie mówili, nigdy nie byłabym tu, gdzie jestem” – mówi po latach. „Nie chciałyśmy zwykłej pracy, tylko przygody!” – dodają jej koleżanki. Fascynujące biografie kobiet, które przetarły szlak kolejnym pokoleniom buntowniczek, z pewnością zainspirują współczesne poszukiwaczki przygód: dzielne córki i odważne matki.

Pasjonujący, emocjonujący, jak najlepsza sportowa rozgrywka; a przy tym dostarczający potężnej dawki wzruszeń, film „Maiden” Alexa Holmesa dowodzi, że dla Tracy Edwards i pozostałych dziewczyn był to naprawdę wyścig o wszystko: o szacunek, uznanie, o należne kobietom miejsce – nie tylko w sporcie. Przeciwnikiem groźniejszym od oceanu (który stale “próbuje cię zabić”), są bowiem wszyscy ci, którzy wmawiają kobietom, że nie potrafią, że nie dadzą rady, że się nie nadają. A ocean? Dla kobiet jest po prostu wolnością.

Nie ma takich wydarzeń

Wielki powrót „To właśnie miłość” na srebrne ekrany w 20 rocznicę premiery!

Czy uwierzycie, że od światowej premiery, uwielbianej przez miliony fanów komedii „To właśnie miłość”, minęło już 20 lat?

Premier Wielkiej Brytanii zakochuje się od pierwszego wejrzenia w jednej z pracownic swojego biura już w kilka chwil po wejściu do siedziby przy 10 Downing Street. Pisarz ucieka na południe Francji, aby wyleczyć złamane serce, i w ten sposób odnajduje nad brzegiem jeziora nową miłość. Zamężna kobieta podejrzewa, że jej mąż wymyka jej się z rąk. Młoda mężatka błędnie interpretuje dystans, jaki zachowuje w stosunku do niej najlepszy przyjaciel jej męża. Uczeń pragnie zwrócić na siebie uwagę najbardziej nieosiągalnej dziewczyny w szkole. Owdowiały ojczym usiłuje nawiązać kontakt z synem, którego prawie nie zna. Szukająca miłości pracownica biura zauroczona jest swoim kolegą z pracy. Starzejący się gwiazdor rocka pragnie u zmierzchu kariery powrócić na szczyt. Miłość powoduje w życiu każdego z nich chaos. Losy mieszkańców Londynu przeplatają się i osiągają zenit w wigilię Bożego Narodzenia – z romantycznymi, zabawnymi i słodko-gorzkimi konsekwencjami.

Film z gwiazdorską obsadą: Emma Thompson, Hugh Grant, Keira Knightley, Colin Firth, Liam Neeson, Rowan Atkinson, Alan Rickman, Billy Bob Thornton, Bill Nighy, Martin Freeman, Rodrigo Santoro, został zremasterowany.

Co to znaczy być kobietą? 2000 kobiet z 50 różnych krajów świata dzieli się przed kamerą swoimi historiami i opowiada o własnych doświadczeniach: od tych najbardziej intymnych aż po kulturowe. Dotykają przy tym szerokiej gamy problemów: seksualności, małżeństwa, macierzyństwa, przemocy domowej, gwałtu, wolności, zniewolenia, niezależności finansowej, wizerunku ciała, starości, miłości, złości i mądrości. Pomimo przeciwności losu, a czasami tragedii, jakie przeszły, wszystkie wyglądają promiennie, ponieważ w końcu mają szansę wyrazić siebie.

Niezależnie od tego skąd pochodzą i ile mają lat, ich doświadczenia rezonują ze sobą, nabierając uniwersalnego znaczenia. W ten sposób powstaje intymny i emocjonalny portret kobiet, które stanowią połowę ludzkości na Ziemi, a mimo to nadal poddawane są przemocy i niesprawiedliwości. To również pean na rzecz ich wewnętrznej siły, odporności, zdolności do przeciwstawiania się przeciwnościom losu i pozytywnej zmiany świata pomimo trudności, jakie napotykają. W erze po #meetoo to również interesujące spojrzenie na rolę i znaczenie kobiet oraz ich postrzeganie świata. Film kręcony był przez dwa i pół roku, a jednym z reżyserów jest Yann Arthus-Bertrand, znany widzom festiwalu z filmu „Człowiek”.

Zapraszamy przed seansem:

  • na wino i poczęstunek
  • bookcrosing feministyczny,
  • mini sesje fotograficzne,

Natomiast po seansie odbędzie się rozmowa o filmie.

Pięć krótkometrażowych filmów, które poruszają różnorodne tematy. W „Później” poznamy historię Dayo (David Oyelovo), który po brutalnym incydencie w centrum Londynu próbuje odzyskać spokój ducha. W „Niezłomnym” doświadczymy dramatu ostatnich 48 godzin życia 14-letniego chłopca, który desperacko pragnie wolności. „Kawaler fortuny” to przypowieść o Karlu, który odkrywa, ile w stanie jest znieść jeden człowiek, a „Czerwony, biały, niebieski” opowie historię młodej dziewczyny Rachel (Brittany Snow), która stawia wszystko na jedną kartę, by przełamać trudności losu. Na koniec zanurzymy się w pastelowym świecie Wesa Andersona i jego „Zdumiewającej historii Henry'ego Sugara”, w której milioner (Benedict Cumberbatch) poznaje niezwykłe umiejętności. To niezapomniana podróż przez różne światy, pełna niespodzianek i głębokich emocji.

Później (The After) / reż. Misan Harriman / Wielka Brytania / 2023 / 18’
Niezłomny (Invincible) / reż. Vincent René-Lortie / Kanada / 2022 / 30’
Kawaler szczęścia (Knight of Fortune) / reż. Lasse Lyskjær Noer / Dania / 2022 / 25’
Czerwony, biały, niebieski (Red, White and Blue) / reż. Nazrin Choudhury / USA / 2023 / 23’
Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar) / reż. Wes Anderson / USA / 2023 / 37’

Łączny czas: ok. 135 minut.

Później (The After) / reż. Misan Harriman / Wielka Brytania / 2023 / 18’

Mocna i poruszająca historia Dayo (David Oyelowo; „Interstellar”, „Selma”), londyńczyka próbującego odzyskać siebie i na nowo odnaleźć się w społeczeństwie po tym, jak był świadkiem brutalnego incydentu w centrum miasta.

Niezłomny (Invincible) / reż. Vincent René-Lortie / Kanada / 2022 / 30’

Inspirowany prawdziwymi zdarzeniami, film opowiada o ostatnich 48 godzinach życia Marca-Antoine’a Berniera, 14-letniego chłopca desperacko pragnącego odzyskać wolność.

Kawaler fortuny (Knight of Fortune) / reż. Lasse Lyskjær Noer / Dania / 2022 / 25’

Strata bliskiej osoby, smutek, ryzyko żółtaczki i trumna – splot nieszczęśliwych okoliczności, które sprawiają, że Karl zaczyna mieć dość wszystkiego.

Czerwony, biały, niebieski (Red, White and Blue) / reż. Nazrin Choudhury / USA / 2023 / 23’

Rachel (Brittany Snow; „Pitch Perfect”, „X”) jest samotną matką i żyje od wypłaty do wypłaty. Niespodziewana ciąża komplikuje jej i tak już wystarczająco trudną sytuację, więc dziewczyna postanawia przekroczyć granice stanu, aby dokonać aborcji. Los rzuca jej pod nogi kolejne kłody i kiedy Rachel zastanawia się nad ciągiem zdarzeń, które doprowadziły ją do tej podróży, odkrywa druzgocącą prawdę, która zmieni jej życie na zawsze.

Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar) / reż. Wes Anderson / USA / 2023 / 37’

Kolejna perełka filmowa od Wesa Andersona. Tym razem reżyser bierze na warsztat opowiadanie Roalda Dahla o bogatym mężczyźnie imieniem Henry Sugar, który odkrywa istnienie guru potrafiącego widzieć z zamkniętymi oczami. Milioner postanawia opanować tę umiejętność i wykorzystać ją w grach hazardowych. Na ekranie, jak zwykle u Andersona, plejada gwiazd: Benedict Cumberbatch (w tytułowej roli), Ralph Fiennes, Ben Kingsley czy Dev Patel.

dramat | reż. Hirokazu Kore-eda | Japonia 2023

czas trwania: 126 min.

Nominowany do Oscara i nagrodzony Złotą Palmą mistrz storytellingu Hirokazu Kore-eda powraca z nowym, subtelnym i niezwykle poruszającym filmem. W „Monsterze” tworzy pełną zaskoczeń, doskonale skonstruowaną opowieść o dziecięcych tajemnicach.

„Monster” ukazuje trzy perspektywy tej samej, z pozoru prostej, historii. Bójka w szkole, moralnie niepewny nauczyciel i matka walcząca o syna. Kolejne puzzle układane są przez Kore-edę z chirurgiczną precyzją i odsłaniają przed widzem sekrety bohaterów. Opowieść o tym, jak przyjaźń, miłość i odrzucenie tak często istnieją w tym samym kontinuum.

Emocje filmowe potęgowane są przez najwyższej próby ścieżkę dźwiękową, będącą ostatnią pracą nagrodzonego Oscarem kompozytora Ryuichiego Sakamoto.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors