kino

Krótkometrażowe Filmy Fabularne Nominowane do Oscara 2024

Pięć krótkometrażowych filmów, które poruszają różnorodne tematy. W „Później” poznamy historię Dayo (David Oyelovo), który po brutalnym incydencie w centrum Londynu próbuje odzyskać spokój ducha. W „Niezłomnym” doświadczymy dramatu ostatnich 48 godzin życia 14-letniego chłopca, który desperacko pragnie wolności. „Kawaler fortuny” to przypowieść o Karlu, który odkrywa, ile w stanie jest znieść jeden człowiek, a „Czerwony, biały, niebieski” opowie historię młodej dziewczyny Rachel (Brittany Snow), która stawia wszystko na jedną kartę, by przełamać trudności losu. Na koniec zanurzymy się w pastelowym świecie Wesa Andersona i jego „Zdumiewającej historii Henry’ego Sugara”, w której milioner (Benedict Cumberbatch) poznaje niezwykłe umiejętności. To niezapomniana podróż przez różne światy, pełna niespodzianek i głębokich emocji.

Później (The After) / reż. Misan Harriman / Wielka Brytania / 2023 / 18’
Niezłomny (Invincible) / reż. Vincent René-Lortie / Kanada / 2022 / 30’
Kawaler szczęścia (Knight of Fortune) / reż. Lasse Lyskjær Noer / Dania / 2022 / 25’
Czerwony, biały, niebieski (Red, White and Blue) / reż. Nazrin Choudhury / USA / 2023 / 23’
Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar) / reż. Wes Anderson / USA / 2023 / 37’

Łączny czas: ok. 135 minut.

Później (The After) / reż. Misan Harriman / Wielka Brytania / 2023 / 18’

Mocna i poruszająca historia Dayo (David Oyelowo; „Interstellar”, „Selma”), londyńczyka próbującego odzyskać siebie i na nowo odnaleźć się w społeczeństwie po tym, jak był świadkiem brutalnego incydentu w centrum miasta.

Niezłomny (Invincible) / reż. Vincent René-Lortie / Kanada / 2022 / 30’

Inspirowany prawdziwymi zdarzeniami, film opowiada o ostatnich 48 godzinach życia Marca-Antoine’a Berniera, 14-letniego chłopca desperacko pragnącego odzyskać wolność.

Kawaler fortuny (Knight of Fortune) / reż. Lasse Lyskjær Noer / Dania / 2022 / 25’

Strata bliskiej osoby, smutek, ryzyko żółtaczki i trumna – splot nieszczęśliwych okoliczności, które sprawiają, że Karl zaczyna mieć dość wszystkiego.

Czerwony, biały, niebieski (Red, White and Blue) / reż. Nazrin Choudhury / USA / 2023 / 23’

Rachel (Brittany Snow; „Pitch Perfect”, „X”) jest samotną matką i żyje od wypłaty do wypłaty. Niespodziewana ciąża komplikuje jej i tak już wystarczająco trudną sytuację, więc dziewczyna postanawia przekroczyć granice stanu, aby dokonać aborcji. Los rzuca jej pod nogi kolejne kłody i kiedy Rachel zastanawia się nad ciągiem zdarzeń, które doprowadziły ją do tej podróży, odkrywa druzgocącą prawdę, która zmieni jej życie na zawsze.

Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar) / reż. Wes Anderson / USA / 2023 / 37’

Kolejna perełka filmowa od Wesa Andersona. Tym razem reżyser bierze na warsztat opowiadanie Roalda Dahla o bogatym mężczyźnie imieniem Henry Sugar, który odkrywa istnienie guru potrafiącego widzieć z zamkniętymi oczami. Milioner postanawia opanować tę umiejętność i wykorzystać ją w grach hazardowych. Na ekranie, jak zwykle u Andersona, plejada gwiazd: Benedict Cumberbatch (w tytułowej roli), Ralph Fiennes, Ben Kingsley czy Dev Patel.

Nie ma takich wydarzeń

Anastazja (Paulina Pytlak) ma 20 lat, jest uzależniona od komiksów, gorącej czekolady i zakochana w chłopaku z sąsiedztwa. Gdyby tylko mogła, porwałaby go na randkę albo na koniec świata. Niestety to tylko marzenia, bo od dziecka jest przykuta do wózka, a z otoczeniem porozumiewa się za pomocą specjalnego programu.

Film dokumentalny, które jest przede wszystkim ostatnim bardzo osobistym, szczerym wywiadem z bohaterem. Film dopełnia ponad 30 wypowiedzi jego najbliższych przyjaciół, między innymi : Janusza Gajosa, Janusza Głowackiego , Jerzego Derfla, Janusza Senta, Włodzimierza Korcza, Ewy Bem, Janusza Stokłosy, Ireny Santor, Michała Bajora, Magdy Zawadzkiej, Krystyny Jandy, Rodziny i tych, którzy z nim tworzyli i dla których tworzył: wybitni kompozytorzy, aktorzy, piosenkarze. Te niezwykle uczciwe, bez cenzury, opowieści o Wojtku zbudowały portret niezwykłego artysty, ale też człowieka z wyraźnym pęknięciem, zmagającego się z ludzkimi słabościami.

Kos

REŻYSERIA: Paweł Maślona

OBSADA: Bartosz Bielenia, Jacek Braciak, Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Piotr Pacek, Jason Mitchell

PRODUKCJA: polska

KATEGORIA WIEKOWA: 15 +

Wiosna 1794 roku, w Polsce wrze.

Do kraju wraca generał Tadeusz „Kos” Kościuszko, który planuje wzniecić powstanie przeciwko Rosjanom, mobilizując do tego polską szlachtę i chłopów. Towarzyszy mu wierny przyjaciel i były niewolnik, Domingo. Tropem Kościuszki podąża bezlitosny rosyjski rotmistrz, Dunin, który za wszelką cenę chce schwytać generała, zanim ten wywoła narodową rebelię.

„Kos” to ostra jak szabla, porywająca i nowoczesna, wypełniona wartką akcją i emocjami uniwersalna opowieść o ludziach, którzy w imię wolności i równości, pokonali wzajemne uprzedzenia i dzielące ich różnice.

Bohaterami filmu Philippe’a Garrela jest rodzina lalkarzy. Artystyczny talent przechodzi w niej z pokolenia na pokolenia, bo w działalność niewielkiego teatrzyku zaangażowany jest nie tylko Simon (Aurélien Recoing), ale też jego matka (Francine Bergé) oraz trójka dorosłych dzieci (w tych rolach wystąpiły dzieci reżysera – Louis, Lena i Esther Garrel). Trupę dopełnia mający poważne malarskie aspiracje Pieter (Damien Mongin).

Pieczołowicie przygotowywane lalkowe spektakle dostarczają wielu wrażeń i uciech dzieciom podczas tournée, jakie grupa odbywa po całym kraju. Działalność rodzinnego przedsięwzięcia układa się dobrze aż do momentu, kiedy podczas jednego z przedstawień Simon dostaje udaru. Co więcej, jego matka zaczyna cierpieć na coraz poważniejszą demencję. Wszystko w jednej chwili spada na barki najmłodszych, którzy nie są na to gotowi, a przy tym poważnie się zastanawiają nad opuszczeniem grupy i pójściem własną drogą. Do tego dochodzą miłosne problemy i rozterki przytrafiające się członkom teatralnej trupy.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors