kino

Nausicaä z Doliny Wiatru

Nazywana odpowiedzią kina anime na „Diunę” i pierwszym filmem formującego się Studia Ghibli, postapokaliptyczna i proekologiczna przypowieść Hayao Miyazakiego „Nausicaä z Doliny Wiatru” obchodzi swoje 40-lecie!

Ziemia, jaką znamy, już nie istnieje – tysiąc lat po katastrofalnej wojnie zdewastowaną planetę zarasta Trujący Las, zamieszkały przez gigantyczne owady. Tylko kilka ludzkich osad przetrwało w świecie zdziesiątkowanym przez groźne toksyny. Wśród nich jest królestwo położone w Dolinie Wiatru, na którego czele stoi odważna i dobroduszna księżniczka Nausicaä. Młoda władczyni szuka sposobu na przywrócenie zachwianej równowagi między człowiekiem i naturą. Sama jest gotowa narazić swoje życie, by sprzeciwić się tym, którzy chcą zdominować świat przyrody.

Uważana za pierwsze arcydzieło Miyazakiego, „Nausicaä z Doliny Wiatru” stanowi znaczące wprowadzenie do tematów proekologicznych i pacyfistycznych, które powrócą w jego kolejnych filmach, takich jak „Mój sąsiad Totoro”, „Księżniczka Mononoke” i „Spirited Away: W krainie bogów”.

Nie ma takich wydarzeń

Czy namiętność może mieć smak? Wietnamsko-francuski reżyser Tran Anh Hung („Rykszarz", „Zapach zielonej papai") udowadnia, że zdecydowanie tak! „Bulion i inne namiętności" (nagroda za reżyserię na festiwalu w Cannes) wciąga w świat doskonałej francuskiej kuchni, ale przede wszystkim w zmysłowy sposób pokazuje, że poprzez potrawy, smaki i aromaty można wyrazić najgłębsze uczucia.

Bohaterami osadzonego w drugiej połowie XIX wieku filmu są znakomita kucharka Eugénie (Juliette Binoche) i znany smakosz, gastronom Dodin (Benoît Magimel). Od 20 lat razem gotują, tworzą przepisy i wydają wielkie przyjęcia. Rozmawiają ze sobą głównie za pośrednictwem potraw, przygotowując wspaniałe buliony, sosy, przepiórki, turboty, warzywa z własnego ogrodu czy spektakularne desery. Świat, który wspólnie tworzą, pomaga im przetrwać najtrudniejsze życiowe momenty, a ich relacja przez lata ewoluuje.

Tran Anh Hung, luźno opierając scenariusz na powieści Marcela Rouffa i inspirując się autentyczną postacią Anthelme'a Brillata-Savarina, łączy romans z poetyckim kinem kulinarnym. Udowadnia również, że kino może oddawać niezwykły smak i aromat potraw, tak aby widz mógł rozkoszować się każdym ujęciem. Za oprawę kulinarną „Bulionu i innych namiętności" odpowiada Pierre Gagnaire, słynny francuski szef kuchni. Od czasów „Uczty Babette" nie było w kinach tak smakowitego filmu. Bon appétit!

Seans przedpremierowy.

komediodramat | reż. Paola Cortellesi | Włochy, 2023

czas trwania: 118 min.

Pokazy przedpremierowe:

09.05 czw – godz. 20.15
23.05 czw – godz. 15.00

„Jutro będzie nasze” to debiut komiczki i aktorki Paoli Cortellesi, która, podążając śladem Phoebe Waller-Bridge („Fleabag”), zagrała w nim także główną rolę. Z Delią może utożsamić się każda z nas, bo i my dokonujemy na co dzień rzeczy niemożliwych – ogarniamy dom i pracę, dzieci i starszych członków rodziny, łagodzimy złe humory męża albo emocje nastoletniej córki. Delia urabia sobie ręce po łokcie, a w zamian dostaje tylko kolejne razy, pretensje i fochy. Jest również przekonana, że szykującą się do zamążpójścia córkę czeka podobny los. Jednak pewnego dnia przychodzi do niej list, który prowokuje ją do buntu i skłania do zaskakująco śmiałych czynów, których nikt się nie spodziewa po gospodyni domowej. „Jutro będzie nasze” emanuje duchem zmiany, wiarą w siłę kobiet i kobiecą solidarność. Jest też odą na cześć pięknych, acz burzliwych relacji matek z córkami.

Ten włoski przebój rozgrywa się w podnoszącym się z kryzysu powojennym Rzymie i nawiązuje do dzieł neorealizmu, w szlachetną tradycję wkłada jednak współczesne treści. Bo „Jutro będzie nasze” mówi o zbiorowym przebudzeniu, o kobietach, które jako pierwsze odważyły się przeciwstawić dziedzictwu przemocy. Przeplatający śmiech i łzy, wprost dotykający bolesnych doświadczeń, a przy tym lekki jak rzymskie wakacje film Cortellesi dowodzi, że przyszłość leży – dosłownie – w naszych rękach. Czy od czasów naszych babek coś dla siebie wywalczyłyśmy? Tak, i lepiej mocno tego pilnujmy, mówi reżyserka.

Lata sześćdziesiąte XX wieku. Trzy kobiety z robotniczej dzielnicy Dublina – Lily (Maggie Smith), Eileen (Kathy Bates) i Dolly (Agnes O'Casey), pragną odbyć pielgrzymkę do słynnego francuskiego sanktuarium w Lourdes. Dzięki parafialnemu konkursowi talentów mogą wreszcie zrealizować to marzenie. Gdy ruszają w podróż, dołącza do nich mocno sceptyczna Chrissie (Laura Linney), która pod urokiem osobistym i pewnością siebie ukrywa zgorzknienie. Po drodze ożywają dawne urazy, zmuszając uczestniczki wyprawy do konfrontacji z bolesną przeszłością. Czy przyjaźń i współczucie przyniosą uzdrawiający efekt?

Pięć krótkometrażowych filmów, które poruszają różnorodne tematy. W „Później” poznamy historię Dayo (David Oyelovo), który po brutalnym incydencie w centrum Londynu próbuje odzyskać spokój ducha. W „Niezłomnym” doświadczymy dramatu ostatnich 48 godzin życia 14-letniego chłopca, który desperacko pragnie wolności. „Kawaler fortuny” to przypowieść o Karlu, który odkrywa, ile w stanie jest znieść jeden człowiek, a „Czerwony, biały, niebieski” opowie historię młodej dziewczyny Rachel (Brittany Snow), która stawia wszystko na jedną kartę, by przełamać trudności losu. Na koniec zanurzymy się w pastelowym świecie Wesa Andersona i jego „Zdumiewającej historii Henry'ego Sugara”, w której milioner (Benedict Cumberbatch) poznaje niezwykłe umiejętności. To niezapomniana podróż przez różne światy, pełna niespodzianek i głębokich emocji.

Później (The After) / reż. Misan Harriman / Wielka Brytania / 2023 / 18’
Niezłomny (Invincible) / reż. Vincent René-Lortie / Kanada / 2022 / 30’
Kawaler szczęścia (Knight of Fortune) / reż. Lasse Lyskjær Noer / Dania / 2022 / 25’
Czerwony, biały, niebieski (Red, White and Blue) / reż. Nazrin Choudhury / USA / 2023 / 23’
Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar) / reż. Wes Anderson / USA / 2023 / 37’

Łączny czas: ok. 135 minut.

Później (The After) / reż. Misan Harriman / Wielka Brytania / 2023 / 18’

Mocna i poruszająca historia Dayo (David Oyelowo; „Interstellar”, „Selma”), londyńczyka próbującego odzyskać siebie i na nowo odnaleźć się w społeczeństwie po tym, jak był świadkiem brutalnego incydentu w centrum miasta.

Niezłomny (Invincible) / reż. Vincent René-Lortie / Kanada / 2022 / 30’

Inspirowany prawdziwymi zdarzeniami, film opowiada o ostatnich 48 godzinach życia Marca-Antoine’a Berniera, 14-letniego chłopca desperacko pragnącego odzyskać wolność.

Kawaler fortuny (Knight of Fortune) / reż. Lasse Lyskjær Noer / Dania / 2022 / 25’

Strata bliskiej osoby, smutek, ryzyko żółtaczki i trumna – splot nieszczęśliwych okoliczności, które sprawiają, że Karl zaczyna mieć dość wszystkiego.

Czerwony, biały, niebieski (Red, White and Blue) / reż. Nazrin Choudhury / USA / 2023 / 23’

Rachel (Brittany Snow; „Pitch Perfect”, „X”) jest samotną matką i żyje od wypłaty do wypłaty. Niespodziewana ciąża komplikuje jej i tak już wystarczająco trudną sytuację, więc dziewczyna postanawia przekroczyć granice stanu, aby dokonać aborcji. Los rzuca jej pod nogi kolejne kłody i kiedy Rachel zastanawia się nad ciągiem zdarzeń, które doprowadziły ją do tej podróży, odkrywa druzgocącą prawdę, która zmieni jej życie na zawsze.

Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara (The Wonderful Story of Henry Sugar) / reż. Wes Anderson / USA / 2023 / 37’

Kolejna perełka filmowa od Wesa Andersona. Tym razem reżyser bierze na warsztat opowiadanie Roalda Dahla o bogatym mężczyźnie imieniem Henry Sugar, który odkrywa istnienie guru potrafiącego widzieć z zamkniętymi oczami. Milioner postanawia opanować tę umiejętność i wykorzystać ją w grach hazardowych. Na ekranie, jak zwykle u Andersona, plejada gwiazd: Benedict Cumberbatch (w tytułowej roli), Ralph Fiennes, Ben Kingsley czy Dev Patel.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors