kino

Klub filmowy „Si, Señor!” – Perfect Days

dramat | reż. Wim Wenders | Japonia/Niemcy 2023.

czas trwania: 123 min.

„Perfect Days” w Kino Teatrze Apollo od 12 kwietnia.

Nowy film twórcy „Lisbon Story” i „Nieba nad Berlinem” to medytacja
nad prostotą i pięknem życia. W „Perfect Days” Wim Wenders opowiada
historię japońskiego everymana, dla którego każdy dzień wypełniony
jest czynnościami składającymi się na poezję codzienności.

Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (w tej roli fantastyczny
Kōji Yakusho, nagrodzony za swoją rolę na festiwalu w Cannes) to
człowiek małomówny i zamknięty w sobie, jednak przepełniony
miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy
kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem. Z
czasem nawet prozaiczna praca Hirayamy, porządkującego miejskie
toalety (każda jest architektonicznym arcydziełem), okazuje się
niezwykłym ceremoniałem.

Ścieżką dźwiękową jego życia stają się harmonijne dźwięki
tokijskiej ulicy oraz utwory w wykonaniu The Velvet Underground, Lou
Reeda, Patti Smith i Niny Simone. Film Wendersa to uzdrawiające kino
zmieniające codzienność w magię.

Nie ma takich wydarzeń

reż. Barbara Sass, 1983

czas trwania: 88’

Marianna (Dorota Stalińska), dziewczyna z marginesu zwana „Perełką” wychodzi z więzienia. Dostaje pracę w domu opieki społecznej dla starców. Odwiedza swój dom rodzinny na Pradze i koleżków. Matka (Iga Cembrzyńska) jest, jak zwykle, pijana w sztok, a koledzy namawiają ją do szybkiej kradzieży w sklepie monopolowym. Marianna próbuje szukać pomocy u swojej kuratorki, ale wydaje się, że kobieta sama ma problemy ze sobą i odsyła podopieczną. Dziewczyna zbliża się do pielęgniarza, Marka (Krzysztof Pieczyński). Okazuje się, że czekając na przydział ze spółdzielni, zdążył wybudować sobie barak. W domu opieki społecznej trwa kontrola, przedstawiciele Solidarności szukają beneficjentów partii. Podejrzenie pada na emeryta, który podlega Mariannie. Marek najwyraźniej ukrywa coś przed dziewczyną. „Perełka”, odepchnięta przez Marka i upokarzana przez Starego, jest u kresu wytrzymałości nerwowej. Dom opieki wypełni się jej krzykiem. Trzeci samodzielny film Barbary Sass, klasyczki kina kobiet w Polsce. Po wieloletniej pracy w charakterze drugiego reżysera, w latach osiemdziesiątych Sass wkroczyła z impetem na drogę samodzielnej kariery trzema filmami z Dorotą Stalińską w rolach głównych, których tematem były szanse i ryzyko związane z usamodzielnieniem się bohaterek. Po udanym debiucie "Bez miłości" i znakomitej "Debiutantce" obie artystki, Sass i Stalińska, w Krzyku osiągnęły mistrzostwo, docenione na festiwalach w San Sebastian – Nagroda CAALA i wyróżnienie CIDALC (1983), Gdyni – Nagroda za rolę kobiecą (1984), Koszalinie – Grand Prix „Wielki Jantar” i Nagroda za rolę kobiecą (1983). Wróciły do sukcesu "Krzyku" i analizy swojej współpracy w filmie "Historia niemoralna" (1990).

Rzeki to bogate źródło życia, a także same stanowią żywe istoty (w świetle prawa takich
krajów, jak Nowa Zelandia czy Indie). Rzeki od zawsze kształtowały Ziemię i rzeźbiły
krajobraz, a także nasze własne potrzeby, kulturę i sny.

Ten spektakularny wizualnie i muzycznie film przedstawia rolę rzek we współczesnym świecie oraz nieustanne próby ujarzmienia tego fascynującego żywiołu przez człowieka. Zapierające dech w piersiach
obrazy z 39 krajów na sześciu kontynentach są autorstwa najlepszych fotografów przyrody
(m.in. Yanna Arthusa-Bertranda). Narratorem jest amerykański aktor Willem Dafoe. Muzyka
w wykonaniu Australijskiej Orkiestry Kameralnej zawiera zarówno utwory klasyczne (Bach,
Vivaldi), jak i z repertuaru Radiohead. Ta filmowa uczta zmusza nas do refleksji nad
znaczeniem rzek dla naszego codziennego życia - bez nich przecież człowiek, zwierzęta i
rośliny szybko by wyginęły. A jednak ludzie doprowadzają do ich zanieczyszczenia i
wysychania. Można powiedzieć, że niegdyś to rzeki były bogami, a teraz są naszymi
poddanymi...

Twórcy filmu Jennifer Peedom i Joseph Nizeti porywają widza w pasjonującą
podróż w czasie i przestrzeni, ukazując rzeki w niespotykanej skali i z niezwykłej
perspektywy.

Kos

REŻYSERIA: Paweł Maślona

OBSADA: Bartosz Bielenia, Jacek Braciak, Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska, Piotr Pacek, Jason Mitchell

PRODUKCJA: polska

KATEGORIA WIEKOWA: 15 +

Wiosna 1794 roku, w Polsce wrze.

Do kraju wraca generał Tadeusz „Kos” Kościuszko, który planuje wzniecić powstanie przeciwko Rosjanom, mobilizując do tego polską szlachtę i chłopów. Towarzyszy mu wierny przyjaciel i były niewolnik, Domingo. Tropem Kościuszki podąża bezlitosny rosyjski rotmistrz, Dunin, który za wszelką cenę chce schwytać generała, zanim ten wywoła narodową rebelię.

„Kos” to ostra jak szabla, porywająca i nowoczesna, wypełniona wartką akcją i emocjami uniwersalna opowieść o ludziach, którzy w imię wolności i równości, pokonali wzajemne uprzedzenia i dzielące ich różnice.

Twórca pixarowskiego „Ratatuja” Jim Capobianco przedstawia ponadczasową animację „Leonardo. Odkrywca” o przygodach największego geniusza, jakiego poznał świat!

Niesamowicie dociekliwy i uparty wynalazca Leonardo da Vinci opuszcza Włochy i wyrusza do Francji z misją stworzenia idealnego miasta, które szumi, tętni życiem, śpiewem i radością. Wspólnie z nieustraszoną księżniczką Małgorzatą próbuje przekonać do swojego pomysłu króla Franciszka. Król ma jednak inną wizję - chciałby dostać od mistrza wielki posąg, aby pokazać światu swoją potęgę.

Opowieść o niepohamowanej ciekawości świata, ilustrowana wesołymi piosenkami, zaśpiewanymi przez polskich aktorów musicalowych, na czele z niezastąpionym Tomaszem Kotem w roli Leonarda da Vinci, która zachęca każdego do odnajdywania w sobie odkrywcy i pokazuje, że geniusz tkwi w każdym z nas!

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors