BRITISH FILM FESTIVAL 2024 – MORVERN CALLAR

[PL]

Morvern Callar (Samantha Morton), dziewczyna pracująca w supermarkecie w portowym miasteczku gdzieś w Szkocji, budzi się w bożonarodzeniowy poranek i odkrywa, że jej partner popełnił samobójstwo. Wśród rzeczy, które po sobie zostawił, są: spisany na komputerze list pożegnalny („Nie próbuj zrozumieć, to było najlepsze rozwiązanie” – można w nim przeczytać), muzyczna składanka nagrana na kasecie magnetofonowej, starannie zapakowane prezenty świąteczne, pieniądze na pogrzeb oraz… maszynopis swojej nigdy nieopublikowanej powieści. Morvern nikogo nie informuje o tej tragicznej śmierci. Nie pozbywa się ciała chłopaka (przynajmniej nie od razu), ale za to usuwa jego nazwisko z tekstu i zastępuje je własnym. Następnie wysyła materiał do oficyny, która gotowa jest wydać książkę. Mając dostęp do konta bankowego mężczyzny, postanawia skorzystać ze znajdujących się na nim kilkuset funtów. Swą najlepszą przyjaciółkę Lannę (nieparająca się wcześniej aktorstwem Kathleen McDermott), której mówi, że ukochany od niej odszedł, zabiera na wakacje do Hiszpanii. Drugi pełnospektaklowy film Lynne Ramsay, doceniony dwiema nagrodami na festiwalu w Cannes, to oparta na eksperymentalnej powieści Alana Warnera z 1995 roku historia młodej kobiety, która wyrusza w podróż ku nowemu życiu, nie tylko w sensie fizycznym, uchwyconym bezpośrednio w warstwie wizualnej (od wyspiarskich szarości po iberyjski blask), ale i metaforycznym. Tyle wszak dzieje się w głowie Morvern, że – idąc tropem debiutanckiego dzieła Ramsay – wszystko to, co rozgrywa się na ekranie, można by nazwać snem.

[ENG]

Morvern Callar (Samantha Morton), a girl working at a supermarket in a port town somewhere in Scotland, wakes up on Christmas morning to discover that her partner has committed suicide. Among the things he left behind are: a farewell letter written on the computer (’Don’t try to understand, it was the best solution’ – one can read in it), a music mixtape recorded on a cassette tape, carefully wrapped Christmas presents, money for the funeral, and…a manuscript of his unpublished novel.

Morvern does not inform anyone of this tragic death. She does not get rid of her boyfriend’s body (at least not immediately), but instead removes his name from the manuscript and replaces it with her own. She then sends the material to a publishing house willing to release the book.

Having access to her boyfriend’s bank account, she decides to use the few hundred pounds he had there. She takes her best friend Lanna (Kathleen McDermott, not previously involved in acting), whom she tells that her lover has left her, on a holiday to Spain.

The second feature film by Lynne Ramsay, awarded two prizes at the Cannes festival, is based on Alan Warner’s experimental novel from 1995, telling the story of a young woman embarking on a journey towards a new life, not only in a physical sense, directly captured in the visual layer (from the Scottish greys to the Iberian brightness), but also in a metaphorical sense. However, so much is happening in Morvern’s head that – following the path of Ramsay’s debut work – everything that unfolds on the screen could be called a dream.

Seans bezpłatny- wejściówki dostępne w kasie Kina Muza

Brak wydarzeń

Zapraszamy dzieci, rodziców i dziadków na kolejne spotkanie w kinie z cyklu CZAS NA BAJKĘ Z DZIADKAMI. Tym razem wybierzemy się w daleką podróż – od Hiszpanii, przez Himalaje, aż po egzotyczne wyspy Polinezji. Porozmawiamy o tym, jak kiedyś wyglądały podróże, ile trwa lot w odległe miejsca i jakie niezwykłe przygody czekały na śmiałków odkrywających świat. Oglądaniu bajek towarzyszyć będą zabawy, rozmowy i zgadywanki, które połączą wspomnienia dorosłych z dziecięcą ciekawością świata.

W programie:

  • W Hiszpanii (seria: Bolek i Lolek w Europie), reż. Stanisław Dulz, Marian Cholerek, Polska, 1985, 10 min 33 sek.
  • Na tropach Yetii (seria: Bolek i Lolek wyruszają w świat), reż. Lechosław Marszałek, Polska, 1970, 9 min.
  • Na wyspach Polinezji (seria: Bolek i Lolek), reż. Władysław Nehrebecki, Polska, 1968, 10 min.

„Franz Kafka” – długo oczekiwana, międzynarodowa produkcja w reżyserii
wielokrotnie nagradzanej Agnieszki Holland („Zielona granica”, „W ciemności”) – to
nie tylko portret literackiej ikony XX wieku, która nieprzerwanie inspiruje artystów i
fascynuje kolejne pokolenia. To opowieść o wrażliwym człowieku, którego lęki i
dylematy mocno rezonują z dzisiejszym młodym pokoleniem. Reżyserka podąża
śladami swojego bohatera, budując z najważniejszych momentów jego życia
niezwykłą mozaikę.

„Kafkę odkryłam jeszcze w liceum. Wkrótce stał się dla mnie jednym z
najważniejszych i najbardziej inspirujących pisarzy. Ze swą potrójną tożsamością,
autoironią i totalną wrażliwością, był dla mnie jakby podziwianym bratem, którym
trzeba się opiekować, bo mimo siły jest bardzo kruchy” – Agnieszka Holland,
reżyserka.

Franz Kafka – młody człowiek uwięziony w koszmarze biurokratycznej codzienności,
przypominającej dzisiejszą rzeczywistość pracowników wielkich korporacji. Wegetarianin
z wyboru – zanim stało się to powszechne. Syn despotycznego ojca uwikłany w kruche
relacje z kobietami. Pogrążony w egzystencjalnym kryzysie na długo przed tym, kiedy
samotność stała się efektem ubocznym mediów społecznościowych. Niezrozumiany,
pełen lęków, uciekał w świat ironii, absurdu i wyobraźni, tworząc dzieła, które uczyniły go
jednym z najwybitniejszych pisarzy XX wieku.

"André Rieu. Wesołych Świąt!" - Najnowszy koncert bożonarodzeniowo-noworoczny

Zobacz z najbliższymi nowy bożonarodzeniowo-noworoczny koncert André Rieu i jego Orkiestry Johanna Straussa! Najnowsze kinowe widowisko króla walca nosi tytuł „Wesołych Świąt!” i przeniesie Was w prawdziwie magiczny świat świątecznej muzyki i radości. Usłyszycie najpiękniejsze kolędy, cudowne walce i polki oraz bożonarodzeniowe hity. A Emma Kok zaśpiewa dla Was „Mam tę moc” z filmu „Kraina lodu”. To wszystko i inne muzyczne niespodzianki rozgrzeją Wasze serca i wprowadzą Was w atmosferę Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku.

Boże Narodzenie i Nowy Rok od zawsze były ulubionym czasem André. Nic więc dziwnego, że z ogromną radością dzieli się on co roku swoim wyjątkowym świątecznym show, nie tylko z publicznością, która na żywo podziwia jego grudniowe występy w Maastricht, ale także z widzami zgromadzonymi w kinach całego świata. To sprawia, że jego świąteczne koncerty ogląda milionowa publiczność.

Maestro wraz ze swoją fenomenalną Orkiestrą Johanna Straussa jak zawsze przygotował widowisko pełne ciepła, śmiechu i emocji. Wśród zaproszonych gości znalazła się fenomenalna Emma Kok, która już podbiła serca publiczności na całym świecie. Na estradę zaś wkroczy 400-osobowa orkiestra dęta, która wykona tradycyjną pieśń „Go Tell It on the Mountain”. Muzycy ci także wesprą swym majestatycznym brzmieniem Annę Reker, która zaśpiewa kolędę „Dzwoneczków dźwięk”.

To coś więcej niż zwykły świąteczny koncert. To pełne muzycznych prezentów i przesycone magiczną atmosferą Bożego Narodzenia kinowe wydarzenie, które na długo pozostanie w pamięci Twojej i Twoich najbliższych.

DWA FILMY Z SERII "NALEPSZE Z NAJGORSZYCH"

  1. ŚMIERĆ W MIĘKKIM FUTERKU (1988) reż. Greydon Clark

Bobbie i Suzanne to dwie przyjaciółki, które nie mają grosza przy duszy, ale marzą o szalonych wakacjach. Gdy wpadają w oko bogatemu playboyowi szybko przyjmują zaproszenie by towarzyszyć biznesmenowi w rejsie przez Morze Karaibskie. Żeby było ciekawiej dziewczyny zabierają na statek nowo poznanych młodych chłopaków i błąkającego się przy porcie kotka. Nikt się nie spodziewa, że futrzak jest toksycznym eksperymentem naukowym, który właśnie zbiegł z laboratorium. Z dala od lądu załoga statku imprezuje, młodzi romansują, szemrani biznesmeni planują ulokowanie dużej gotówki na Kajmanach, szampan się leje, słońce świeci i nikt nie podejrzewa nadchodzącej katastrofy. Gdy mężczyźni zaczynają ze sobą rywalizować o względy pań, jeden z pasażerów znika a silnik statku się przegrzewa, atmosfera zaczyna gęstnieć. Dla podstępnego kota to idealny moment by zaatakować i pokazać pazurki.

  1. ŚMIERTELNE SPA (1989) reż. Michael Fischa

W ekskluzywnym i wyposażonym w nowe technologie spa, w tajemniczych okolicznościach giną
ludzie. Podejrzany o te niefortunne zdarzenia jest techniczny klubu. Właściciel nie dość że stracił żonę kilka lat temu to teraz jeszcze musi powstrzymać rozlew krwi, zanim straci wszystkich klientów. Film pełen młodych, pięknych ludzi przewrażliwionych na punkcie swojego wyglądu i opalenizny, nonsensownych sytuacji, kiczu, pastelowych kolorów, golizny, aerobiku, dymu, fatalnych efektów specjalnych i eksplodujących głów. A to wszystko osadzone w obłędnej atmosferze lat 80. Zapraszamy do spa, w którym spocisz się krwią!

 

CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH?

To pokazy różnorodnego kina klasy B, od starych, amerykańskich filmów sci-fi z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami. Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych filmów w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widzą miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat a organizatorem Nowa Aleksandria.

Więcej: www.najlepszeznajgorszych.pl

Generic filters
Kino Teatr Apollo - Poznań
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.