BRITISH FILM FESTIVAL 2024 – MORVERN CALLAR

[PL]

Morvern Callar (Samantha Morton), dziewczyna pracująca w supermarkecie w portowym miasteczku gdzieś w Szkocji, budzi się w bożonarodzeniowy poranek i odkrywa, że jej partner popełnił samobójstwo. Wśród rzeczy, które po sobie zostawił, są: spisany na komputerze list pożegnalny („Nie próbuj zrozumieć, to było najlepsze rozwiązanie” – można w nim przeczytać), muzyczna składanka nagrana na kasecie magnetofonowej, starannie zapakowane prezenty świąteczne, pieniądze na pogrzeb oraz… maszynopis swojej nigdy nieopublikowanej powieści. Morvern nikogo nie informuje o tej tragicznej śmierci. Nie pozbywa się ciała chłopaka (przynajmniej nie od razu), ale za to usuwa jego nazwisko z tekstu i zastępuje je własnym. Następnie wysyła materiał do oficyny, która gotowa jest wydać książkę. Mając dostęp do konta bankowego mężczyzny, postanawia skorzystać ze znajdujących się na nim kilkuset funtów. Swą najlepszą przyjaciółkę Lannę (nieparająca się wcześniej aktorstwem Kathleen McDermott), której mówi, że ukochany od niej odszedł, zabiera na wakacje do Hiszpanii. Drugi pełnospektaklowy film Lynne Ramsay, doceniony dwiema nagrodami na festiwalu w Cannes, to oparta na eksperymentalnej powieści Alana Warnera z 1995 roku historia młodej kobiety, która wyrusza w podróż ku nowemu życiu, nie tylko w sensie fizycznym, uchwyconym bezpośrednio w warstwie wizualnej (od wyspiarskich szarości po iberyjski blask), ale i metaforycznym. Tyle wszak dzieje się w głowie Morvern, że – idąc tropem debiutanckiego dzieła Ramsay – wszystko to, co rozgrywa się na ekranie, można by nazwać snem.

[ENG]

Morvern Callar (Samantha Morton), a girl working at a supermarket in a port town somewhere in Scotland, wakes up on Christmas morning to discover that her partner has committed suicide. Among the things he left behind are: a farewell letter written on the computer (’Don’t try to understand, it was the best solution’ – one can read in it), a music mixtape recorded on a cassette tape, carefully wrapped Christmas presents, money for the funeral, and…a manuscript of his unpublished novel.

Morvern does not inform anyone of this tragic death. She does not get rid of her boyfriend’s body (at least not immediately), but instead removes his name from the manuscript and replaces it with her own. She then sends the material to a publishing house willing to release the book.

Having access to her boyfriend’s bank account, she decides to use the few hundred pounds he had there. She takes her best friend Lanna (Kathleen McDermott, not previously involved in acting), whom she tells that her lover has left her, on a holiday to Spain.

The second feature film by Lynne Ramsay, awarded two prizes at the Cannes festival, is based on Alan Warner’s experimental novel from 1995, telling the story of a young woman embarking on a journey towards a new life, not only in a physical sense, directly captured in the visual layer (from the Scottish greys to the Iberian brightness), but also in a metaphorical sense. However, so much is happening in Morvern’s head that – following the path of Ramsay’s debut work – everything that unfolds on the screen could be called a dream.

Seans bezpłatny- wejściówki dostępne w kasie Kina Muza

Nie ma takich wydarzeń

Najnowszy film Michaela Dwecka i Gregory'ego Kershawa, twórców uwielbianych i nagradzanych na całym świecie Truflarzy.

Tym razem reżyserzy przenoszą nas do dzikich krajobrazów północno-zachodniej Argentyny, gdzie zagłębiamy się w życie gauchos — ludzi, którzy żyją według własnych zasad, z dala od współczesnego świata, czerpiąc radość z prostego życia. Podnosząca na duchu opowieść o wolności, pasji i niezwykłej więzi między człowiekiem a naturą. Piękny, szczery, autentyczny film, który pozwala się na chwilę zatrzymać i docenić życie.

OBSADA: Guada Gonza, Taty Gonza, Jony Avalos
REŻYSERIA: Michael Dweck, Gregory Kershaw

GATUNEK: dokumentalny
PRODUKCJA: USA/Argentyna

CZAS TRWANIA: 78 min

SUB PL

„Poprzednie życie" to love story, która z lekkością i wdziękiem definiuje na nowo zasady ekranowego romansu, rozkochując w sobie widzów Sundance, Berlinale i fanów studia A24. To na wskroś współczesny film, który goi złamane serca, daje szansę miłości, godzi przeszłość z przyszłością, uczy rozstawać się bez gniewu i z nadzieją na nowy początek. Dokonuje przy tym niemożliwego: sprawia, że zakochacie się w każdym z trojga bohaterów.

In-Yun to koreańskie przekonanie, że ludzie zbliżają się do siebie, bo ich dusze poznały się w poprzednich wcieleniach. Nora (Greta Lee) i Hae Sung (Teo Yoo) dorastali razem w Korei Południowej. Rozdzieleni przez los jako dzieci, odnajdują się po latach dzięki mediom społecznościowym. W końcu miłosna i migrancka odyseja zaprowadzi oboje do Nowego Jorku. Nora jest już wtedy mężatką, a Hae Sung świeżo upieczonym singlem. „Co by było, gdyby?" – to pytanie nie przestaje kołatać w ich głowach. A także w głowie męża Nory (John Magaro), zaskoczonego nagłą wizytą Koreańczyka. „Poprzednie życie" przywołuje ducha trylogii Richarda Linklatera i najlepszych nowojorskich opowieści filmowych. Historii rozpiętej między Nowym Jorkiem i Seulem, nowoczesną technologią i upragnionym dotykiem, wspomnieniami i teraźniejszością, towarzyszą echa buddyjskiej refleksji nad przeznaczeniem i duchowym wymiarem relacji.

dramat | reż. Maïwenn | Francja 2023 

Czas trwania: 113 min.

„Kochanica króla Jeanne du Barry”, która otworzyła ostatni festiwal w Cannes, to jeden z najdroższych, ale i najgorętszych francuskich filmów roku. W tej kostiumowej superprodukcji, nakręconej we wnętrzach i plenerach Wersalu, w wielkim stylu na ekran powraca Johnny Depp w roli Ludwika XV. Znany z serii „Piraci z Karaibów” oraz takich filmów jak „Marzyciel” czy „Czekolada”, Depp tworzy jedną z najbardziej przejmujących i wyrazistych ról w swojej karierze. Partneruje mu wcielająca się w postać tytułowej kochanicy aktorka i reżyserka Maïwenn. Pełna wizualnego przepychu, pieszcząca oczy „Kochanica króla Jeanne du Barry”, to opowieść o sztuce uwodzenia, dworskim skandalu i pełnej przeszkód drodze na szczyt. Oraz o kobiecie, która wbrew pochodzeniu i otaczającym ją wrogom ośmiela się sięgnąć po władzę i miłość. Oparta na faktach historia kochanki francuskiego króla przedstawia losy Jeanne Vaubernier, młodej, ambitnej kobiety z nizin społecznych, która śmiało używa swojej inteligencji i urody, by wspinać się po szczeblach dworskiej hierarchii. Droga z paryskiej ulicy do Wersalu wiedzie przez liczne upokorzenia, przeszkody, groźby i intrygi. „Kochanica króla Jeanne du Barry”, podąża więc za bohaterką przez dramat obyczajowy, satyrę na elity i komedię dworskich pomyłek, nie waha się też sięgać po najdotkliwsze w Wersalu narzędzie towarzyskiej zbrodni: ostrą jak gilotyna ironię. Zachwycający kostiumami, pieczołowicie odtwarzający detale pałacowego życia film w reżyserii Maïwenn ożywia ducha epoki, do sztywnej dworskiej etykiety wnosząc, wraz z Jeanne, energię buntu i powiew wolności. Chociaż dziś nie dusimy się w gorsetach i pudrowanych perukach, niewidzialny sznur oczekiwań społecznych wciąż nas krępuje. Bezczelna, odważna Jeanne uczy nas, jak łamać zasady, pozostając wierną sobie.

dramat | reż. Małgorzata Szumowska | Polska, Szwecja 2023

Czas trwania: 132 min.

Opowieść o Anieli Wesoły. Prowadziła zwyczajne życie – dorastanie w małym miasteczku, praca, miłość, ślub, rodzina. Jednak nigdy nie mogła być w pełni sobą – Aniela urodziła się w męskim ciele. Jakich dokona wyborów? Czy będzie gotowa poświęcić wszystko, by móc żyć normalnie i bez strachu?

Historia jej drogi do korekty płci to inspirująca, trudna i zarazem czuła opowieść o walce o siebie, trudach rodzicielstwa, skomplikowanych relacjach z rodziną i otoczeniem, ale też o pięknie prawdziwej bliskości.

Generic filters
Kino Teatr Apollo - Poznań
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.